De basisschool: abstract leren met hoofd, hart en handen!
Het vorderen van het abstracte denkproces gaat hand in hand met een gezonde persoonlijke ontwikkeling van het kind als mens; Het is niet de prestatie die het mensbeeld vormgeeft, maar de mens die vormgeeft aan zijn prestatie.
Door de leerstof te laten verwerken met hoofd, hart en handen hopen wij een goede harmonie te doen ontwikkelen in het denken, voelen en willen van onze leerlingen.
Ons leerplan beoogt dat zij aan het einde van de basisschool uitgegroeid zijn tot evenwichtige jonge mensen die beschikken over een breed pakket aan kennis, creatieve vermogens, goede sociale vaardigheden, wilskracht en het vermogen initiatieven te nemen.
Na de basisschool kan er gekozen worden voor het voortgezet onderwijs van de vrije school in Roermond, Maastricht of Eindhoven. Maar natuurlijk óók voor het regulier voortgezet onderwijs in de regio.
De inhoudelijke kenmerken van de basisschool zijn:- We streven naar een maximale grootte van maximaal 28 kinderen per klas.
- Voor het schooljaar 2015-2016 hebben we de volgende indeling van klassen: klas 1 (groep 3), klas 2 (groep 4), klas 3-4 (groep 5-6), klas 5 (groep 7) en klas 6 (groep 8).
- Leren met hoofd (= denken), hart (= voelen) en handen (= willen).
- Cognitief, abstracte vakken.
- Kunstzinnig onderwijs.
- Periodeonderwijs.
- Euritmie.
- Indien nodig remedial teaching.
- Gymles (v.a. klas 3).
- Houtbewerking (v.a. klas 4).
- Vaste dag, week- en jaarritmes.
- Aandacht voor de seizoenen en jaarfeesten.